پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227205
برجام اجازه وضع تحريم‌هاي غيرهسته اي را مي‌دهد
تاریخ انتشار : 1395/09/15 11:25:39
نمایش : 1087
«ريچارد نيفو» عضو تيم مذاکرات هسته اي آمريکا معتقد است برجام اجازه وضع تحريم هاي بيشتر با دلايل غير از موضوع هسته اي را خواهد داد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، جواد حيران نيا، وحيد پورتجريشي: مساله تحريم هاي ايران که با امضاي برجام طبق گفته هاي طرفين و البته متن برجام تصور مي شد به پايان رسيده است، بار ديگر تمديد آن روز پنجشنبه با راي حداکثري کنگره آمريکا تصويب شده و تا سال ۲۰۲۵ ميلادي تمديد شد. از سوي ديگر، دونالد ترامپ، رئيس جمهوري منتخب آمريکا که از زمان برگزاري کمپين هاي انتخاباتي رياست جمهوري در اين کشور، همواره از مخالفان سرسخت برجام بوده و خواستار بازبيني و از سرگيري مذاکرات هسته اي برجام شده بود نيز طبق قوانين داخلي آمريکا از ژانويه سال آينده ميلادي رسما بر مسند قدرت در آمريکا تکيه خواهد زد. اين درحاليست که وي از زمان پيروزي در انتخابات تا کنون هيچ سخنراني رسمي در خصوص برنامه خود براي برجام و توافق با ايران ايراد نکرده و اين مساله نيز در کنار ساير مسائل بحث برانگيز اعلام شده از سوي وي در حوزه سياست خارجي در هاله اي از ابهام باقي مانده است.

در همين راستا خبرگزاري مهر گفتگويي با «ريچارد نيفو»، عضو سابق تيم مذاکره کننده هسته اي آمريکا و کارشناس امور تحريم ها و امنيت بين الملل و عدم اشاعه تسليحات در وزارت خارجه آمريکا و محقق دانشگاه کلمبيا آمريکا انجام داده که متن اين گفتگو در زير آمده است. از نيفو به عنوان طراح تحريمهاي ايران نيز نامبرده مي شود. وي در حال حاضر استاد دانشگاه کلمبيا آمريکاست.

*دونالد ترامپ، رئيس جمهور منتخب آمريکا در کمپين انتخاباتي رياست جمهوري خود اعلام کرد که اوباما امتيازات بيشتري در توافق با ايران به اين کشور داده و همچنين از پيشنهاد شروع مذاکرات هسته اي از سوي ايران سخن گفت. هدف واقعي ترامپ چيست و در عمل چه خواهد کرد؟

هنوز هيچ کس چيزي در اين مورد نمي داند که دونالد ترامپ هنگام آمدن بر سر کار چه خواهد کرد. وي چندين بار گفته که مي خواهد در خصوص توافق از نو مذاکره کرده و به دنبال اعمال محدوديت هاي بيشتر بر برنامه هسته اي ايران است و از نبود فرصت هاي تجاري بيشتر براي آمريکا در قالب توافق موجود ناخرسند است. لذا وي احتمالا يا به دنبال توافقي گسترده تر است و يا اينکه خواهان تفويض امتيازات بيشتر از سوي ايران است. مواضع وي در دوران کمپين خود نامشخص بودند و او هنوز بايد اطلاعات بيشتري نسبت به زمان انتخابات ارائه کند.

*حلقه اطرافيان ترامپ را بسياري از مخالفان ايران و برجام تشکيل داده اند. اين حلقه از اطرافيان تا چه حد مي توانند بر افکار ترامپ تاثيرگذار باشند؟

اين نتيجه گيري که حلقه اطرافيان ترامپ مي توانند بر روي وي تاثيرگذار باشند منطقي است. آنها مشاوران وي هستند، و از همه مهمتر اينکه آنها در اطلاعاتي که وي کسب مي کند تاثيرگذار هستند. همزمان وي چه در داخل دولت و چه خارج از آن، از سوي آنها مشاوره مي گيرد و احتمالا ترامپ به دنبال ايجاد توازن ميان آنهاست. اين مساله مبهم باقي مي ماند.

*برخي معتقدند ترامپ برجام را نقض نخواهد کرد و به جاي آن تحريم هايي در خصوص تروريسم و حقوق بشر عليه ايران وضع خواهد کرد. اگر چنين شود، نتايج اين موضوع بر آينده برجام چه خواهد بود؟

امکان چنين چيزي نيز وجود دارد. در واکنش به اين امر آينده برجام بستگي به ايران خواهد داشت. به نظر من، برجام اجازه وضع تحريم هاي بيشتر با دلايل مسائل غير از موضوع هسته اي را خواهد داد. بنابراين فرض بر اين است که چنين چيزي تحت قانون فعلي اجرا خواهد شد و نه در جهتي که تحريم هاي تعليق شده بر اساس توافق را از نو بازگرداند. اما در صورتيکه ايران چنين برداشتي را بپذيرد، جاي اميدواري براي اقدام آمريکا در اين خصوص وجود دارد. اما اگر ايران نپذيرد، اين ايران خواهد بود که بايد تصميم بگيرد چگونه پاسخ دهد.

*اگر به فرض ترامپ برجام را نقض کند، آنگاه واکنش اتحاديه اروپا به اين عمل وي چه خواهد بود؟

من بارها اين را گفته ام و بار ديگر اينجا مي گويم که آنچه ايالات متحده (و در اين موضوع، ايران) انجام مي دهد، مهمترين فاکتور و مبنا براي واکنش طرف سوم خواهد بود. اگر ترامپ برجام را آشکارا نقض کند، اين احتمال وجود دارد که کشورهاي اروپايي هم از وي حمايت کنند. از سوي ديگر آنها ممکن است در صورت نقض برجام از سوي آمريکا، حتي اگر کمپاني ها و بانک هايشان با تحريم هاي ايران مواجه شوند، طرف ايران را بگيرند. قضاوت در اين خصوص و اينکه اين کشورها و دولتهايشان چگونه رفتار خواهند کرد غيرممکن است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html